12 Vánočních koled pro kytaru
12 klasických českých koled v úpravě pro jednu až dvě kytary. U každé skladby naleznete QR kód, díky kterému si můžete skladbu poslechnout přes Váš mobilní telefon.
Upravil: Martin ROUS
Slovem autora:
Vánoční koledy jistě patří sice k nejskromnějším, zato však nejvybroušenějším pokladům evropské křesťanské
kultury.
Působily na mne silně už od dětských let a s postupujícím časem jsem si začal uvědomovat, jakým rozličným
způsobem se dají uchopit. Při srovnávání různých verzí koled jsem se dobral k určité formě úpravy, která
zhruba vychází z tradic českého baroka. Pokusil jsem se o dvouhlasé zpracování, plné bohaté latentní harmonie,
ne však přehnaně komplikované. Máte tedy v rukách můj osobní pohled na koledy, které mám velmi rád, a
doufám, že ani Vám nebude můj přístup proti mysli. Prstoklady v kytarové úpravě jsou mnohokrát předělávané
a léty prověřené, ne však, jak každý kytarista ví, jediné možné, ale pouze doporučené. Zohledňují především
vázání tónů, vedení hlasů a možnosti nedospělé levé ruky. Tyto prstoklady jsou napsány pro variantu, kdy
oba hlasy hraje pouze jeden kytarista. U této úpravy koled však existuje i možnost hrát sólovou i basovou
linku zvlášť, například učitel a žák, nebo dva žáci. V tomto případě je však nutné zvolit jiné prstoklady.
Písně v této malé sbírce mají záměrně odlišnou náročnost, od velmi snadné „Štědrej večer nastal“ až po
náročnější píseň „Tichá noc“. Důvodem je možnost, aby si koledy mohli zahrát kytaristé různých úrovní.
Obsah:
1. ŠTĚDREJ VEČER NASTAL
2. JAK JSI KRÁSNÉ, NEVIŇÁTKO
3. SLYŠTE, SLYŠTE PASTUŠKOVÉ
4. ČAS RADOSTI
5. NARODIL SE KRISTUS PÁN
6. CHTÍC, ABY SPAL
7. PÁSLI OVCE VALAŠI
8. PŮJDEM SPOLU DO BETLÉMA
9. NESEM VÁM NOVINY
10. JÁ BYCH RÁD K BETLÉMU
11. VESELÉ VÁNOČNÍ HODY
12. TICHÁ NOC
Počet stran: 8
Martin Rous (1964)
Písničkář Martin Rous prožil jako hudebník, zpěvák a autor zhruba čtvrt století na rockové scéně. V roce 2004 se poprvé objevuje na folkovém pódiu. V jeho moudrých i rozverných písních se ve strunách akustické kytary, šťastně setkává klasické vzdělání na konzervatoři s rockovou zkušeností a folkovým nadšením. Díky své celoživotní dráze učitele kytary se dostává i k psaní a úpravám skladeb pro různá nástrojová obsazení. Tato tvorba je inspirována především klasickou harmonií s prvky moderní a soudobé hudby.